28.1.14

Akhir Januari. Jadi sempat lagi berazam.

BOLEH dikatakan saya berpuas hati dengan perjalanan hidup saya pada tahun 2013. Anak keempat saya lahir secara normal dan sihat walafiat pada bulan Febuari yang lalu. Dua buah cerpen saya diterbitkan Karangkraf dalam buku antologi cerpen mereka. Novel pertama saya (awal remaja), yang walaupun terpaksa dipotong pendek menjadi novella atau novellat, dalam proses akhir penerbitan Karnadya dan saya juga telah berhenti rokok selama setahun. Namun begitu saya masih lagi menghisap rokok elektronik yang walaupun tujuan asalnya adalah untuk berhenti merokok, saya juga menghadapi kesukaran untuk berhenti rokok elektronik! Tahun 2013 juga menyaksikan kamera DSLR saya (Nikon D40) rosak setelah berkhidmat selama 7 tahun.

Jadi untuk tahun 2014, saya ingin :

1) Berhenti terus hisap rokok baik analog mahupun elektronik
2) Saya rasa mungkin no.1 agak susah. Jadi saya akan gunakan perkataan 'kurangkan'.
3) Menulis sekurang-kurangnya sebuah cerpen sebulan walaupun tidak disiarkan ataupun sehampas mana sekalipun kualitinya.
4) Menulis sekurang-kurangnya sebuah novel dalam tahun 2014 walaupun tidak diterbitkan atau sehampas mana sekalipun kualitnya.
5) Melukis sekurang-kurangnya sekali sebulan tidak termasuk ketika mesyuarat.
6) Membaca sekurang-kurangnya satu juzuk al-Quran sebulan. Walaupun sedikit, tapi masih dikira realistik mengambilkira perangai saya yang pemalas ini.
7) Membaca sekurang-kurangnya 6 buah buku setahun. Walaupun sedikit (orang lain khabarnya target 50 buah buku setahun) tapi masih dikira realistik dengan faktor usia dan tarikan teknologi sekarang ini.
8) Menemani anak membuat kerja sekolah.

Buku yang saya baca pada 2013 :

1) Persepolis
2) Habibi
3) Blanket
4) Running With Scissor
5) Tokyo on Foot
6) Everything you need to know about graphic novel

Buku yang saya ingin baca pada 2014 :
1) The Shining (sedang baca)
2) Joyland
3) The Ocean At The End Of The Lane
4) Liars & Spy
5) Hatiku di Harajuku
6) 1Q84

Semoga tahun 2014 memberi saya keamanan dan rezeki.

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...