17.6.13

Dari Pena Dua Wanita Iran



 NYLON Road dan Persepolis adalah dua buah komik (atau biasanya orang-orang perasan educated sekarang ni panggil graphic novel) karya dua wanita Iran. Saya beli Nylon Road ketika jualan Big Bad Wolf 2013 di Kuala Lumpur dan Persepolis pula saya pinjam.

Saya memang tercari-cari novel atau komik yang menceritakan serba sedikit tentang Iran. Saya tidak mengharapkan untuk mengetahui secara total laksana membaca sebuah ensaiklopidia. Tetapi cukuplah sekadar to have a glimpse tentang negara Iran, budayanya dan revolusinya.

Saya dapati, komik Persepolis lebih menepati ciri-ciri yang saya cari. Nylon Road lebih banyak menceritakan proses spiritual penulisnya dan saya juga tidak suka dengan nada penceritaannya. Parsua Bashi seolah-olah menyalahkan sekelilingnya atas apa yang berlaku terhadap dirinya. Marjane Satrapi pula saya lihat lebih terbuka dan tidak menyalahkan itu dan ini. Kedua-dua mereka walaubagaimanapun sangat membenci mullah walaupun mereka menyokong revolusi di sana.

Kedua-dua buku ini membuatkan saya ingin mengetahui dengan lebih lanjut tentang masyarakat Iran. Kedua-dua penulis ini dibesarkan dalam budaya atheis. Jadi agak pelik juga apabila ibu (dan nenek) mereka tahu bacaan solat. Adakah Iran lebih terbuka dalam mengamalkan kebebasan beragama? Tapi kenapa pula mereka terpaksa memakai tudung setiap masa kalau mereka benar-benar atheis? Namun saya tidak mahu menjadi judge disini. Saya baca dengan hati yang dibuka seluasnya. Saya hanya ingin menambah pengetahuan saya dan saya rasa cukup puas hati membaca dua komik ini. 

Selepas membaca dua komik ini, saya dapat merasakan simpati saya terhadap negara Iran semakin menebal. Iran ditentang dari segenap sudut. Dari amerika, dari rakyatnya sendiri yang masih rindukan Shah Iran (golongan tua bangka yang elit), dari rakyatnya sendiri yang menyokong revolusi tetapi tidak sukakan
pemerintahan Islam, malah, Iran juga ditentang dari orang Islam sendiri dari seluruh dunia atas alasan Iran adalah sebuah negara Syiah!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...