9.6.13

Kali Pertama ke Pulau

SEBAGAI seorang rakyat Terengganu, memang agak memalukan kerana saya tidak pernah ke pulau. Bukan tidak berminat untuk pergi, tetapi tidak pernah mempunyai peluang. Terlalu banyak yang difikirkan apabila perasaan ingin ke pulau itu timbul. Kos yang mahal, tiada rakan, takut mabuk laut dan macam-macam lagi perkara yang remeh-temeh.

Jadi apabila ada kawan saya dari Johor yang menyuarakan hasrat untuk ke pulau di Terengganu, terus saya ikut serta. Setelah berbincang dari segi kos dan kesesuaian, kami memilih untuk ke Pulau Kapas. Antara sebabnya :
  • Kami tidak bermalam di pulau, jadi Pulau Kapas lebih sesuai kerana jaraknya dengan darat lebih dekat dan bot yang ulang-alik lebih banyak (berbanding dengan Pulau Redang yang lebih jauh dan bot yang ulang-alik juga ada masa yang tetap)
  • Kos untuk ke Kapas lebih murah. (Tambang bot untuk pergi balik dalam RM30 dan sewa snorkling dalam RM25) Kalau tahu carannya boleh dapat murah lagi. Tapi memandangkan saya juga kali pertama ke sini, saya juga bayar dengan harga pelancong luar.
  • Lebih sesuai untuk merehatkan minda tak seperti pulau redang yang agak busy. 
  • Jarak rumah (sewa) saya dan jeti marang hanya 10 minit sahaja.
Kekuarangan Pulau Kapas :
  • Pulaunya lebih kecil berbanding Pulau Redang dan Perhentian. Jadi pergerakan lebih terhad.
  • Bukan Taman Laut, jadi kalau snorkerling memanglah tak setanding Pulau Redang yang diisytiharkan sebagai taman laut.
  • Tak meriah macam kat Redang
NAMUN begitu, bagi yang kali pertama berjinak untuk ke pulau, saya sarankan ke Pulau Kapas dahulu. Pantainya tidak kurang cantiknya. Snorkeling kat tepi pantai pun dah boleh main-main dengan ikan. Kosnya murah, jaraknya dekat, orangnya ramah. Dan sebagai rakyat Terengganu, saya menyesal mengambil masa yang begitu lama sebelum menjejakkan kaki ke pulau. Destinasi berikutnya? Pulau Redang dan Pulau Perhentian. InsyaAllah.


Adzha terus bergambar sebaik sahaja menjejakkan kaki di pulau.

Rafi mencuba goggles bertemankan ikan-ikan yang jinak di pantai

Saya dan Rafi (baju biru) bergaya ala artis 80-an ketika berehat sambil menunggu bot yang nak bawa kami snorkling.

Rafi dan Azha. On the way ke tapak snorkling
Adha (atas bot) memerhatikan Rafi yang show-off berenang tak guna life jacket.

Saya dan Adzha (memegang tali) sedang beramah mesra dengan ikan. Mungkin patut beli camera waterproof lepas ni :)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...