6.1.12

Around the house

          APA yang aku suka tentang fotografi makro ialah aku tidak perlu berpergi-pergian dan berjauh-jauhan dari rumahku. Subjeknya ada di mana-mana. Tidak seperti fotografi lanskap yang memerlukan seseorang pergi ke pantai atau kegunung, aku hanya perlu berjalan di sekeliling rumahku untuk mencari-cari serangga yang ada. Jika serangga tiada, objek lain juga boleh dijadikan subjek yang bagus jika kena caranya.

           Makro fotografi juga mengajarku erti sabar. Lebih menguji kesabaran apabila aku mengambil gambar menggunakan extension tube. Tidak seperti macro lens yang memberi jarak yang munasabah antara lens dan subjek, extension tube memerlukan aku berada sehingga 1 inchi dengan subjek. Banyak subjek-subjek menarik 'terbang' lari.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...